Proč spíme

Autor: Matthew Walker / ISBN 978-80-7555-050-7

Dobrovolně přiznávám, že jsem dlouho přemýšlela, jestli si tuhle knížku mám koupit a přečíst. Nakonec zvědavost vyhrála a dobře jsem udělala. Lepší knížku jsem dlouho nečetla. Je to jedna z knih, které vám ovlivní život. Aspoň trochu. Díky ní jsem témeř přestala pít kafe. A když už si ho dám, jednou za měsíc, tak v dopoledních hodinách. A stejně jako kafe jsem skoro úplně vypustila alkohol. Pivo si dám „na žízeň“ se stejnou frekvencí jako kafe. Líp spím. A protože mnohem líp spím (8 hodin), cítím se mnohem lépe. Je to totiž kruh.

Matthew Walker je neurovědec, který se spánkem zabývá více než 20 let a veřejnosti odkrývá nejnovější poznatky z výzkumu spánku. Proč vůbec spíme, jak prospívá našemu tělu a mozku a proč má spánková deprivace tak ničivé následky. Může i zabít. Mimochodem věděli jste, že rekordy v nespaní jsou jediné, které už nenajdete v Guinessově knize rekordů? Nebo že nedostatek spánku souvisí s rozvinutím Alzheimerovy choroby nebo rakoviny?

Spánek a sny jsou něco co vnímáme většinou jako „normální“. Často slýcháváme věty jako „mně stačí spát klidně jenom 5 hodin a jsem v pohodě“, nebo „nemůže prostě vstát dřív?“ když ráno před odjezdem na dovolenou křičíme na bloumajícho puberťáka. Nemůže. A spát 5 hodin nestačí nikomu. A ne, nedospíte to o víkendu nebo o dovolené. Dospat se prostě nejde.

O tom, jak moc je knížka čtivá a zajímavá svědčí i to, že zaujala mého přítele, který naposledy přečetl jen návod na složení kola. Tuhle knížku si ale dokonce zabalil do batůžku na kolo a pak si ji četl pod stolem v práci (a to si váží na kolo každý gram).